بهترین زمان تعویض تسمه تایم
پست شده در تعمیر و نگهداری خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو

تسمه تایم یکی از قطعات کاربردی و مهم خودرو است که نقش اساسی در هماهنگ نگه داشتن حرکت موتور ایفا و به این شکل سلامت شما را در جاده‌ها و خیابان‌های شهر تضمین می‌کند. البته مسئله‌ی مهمی که وجود دارد این است که باید پیش از پاره‌شدن تسمه تایم به فکر تعویض کردن آن باشید، در غیر این‌صورت باید هزینه‌های هنگفتی را برای جبران خسارت‌های ناشی از آن پرداخت کنید. اگر کنجکاو هستید در مورد بهترین زمان تعویض تسمه تایم کلیه‌ی اطلاعات لازم را به دست آورید با ما در این مطلب از وبلاگ یدکیجات، فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو خارجی و وارداتی، همراه باشید.

تسمه تایم چیست؟

پیش از بررسی بهترین زمان تعویض تسمه تایم بهتر است نگاهی به ماهیت این قطعه کاربردی بیندازیم. تسمه تایم خودرو مثل زنجیر چرخ دوچرخه تمامی قطعات متحرک داخلی را با یکدیگر هماهنگ و گاهی اوقات پمپ آب، روغن و تزریق را هم تغذیه می‌کند. این قطعه که به شکل یک تسمه پلاستیکی با دندانه‌های سخت است با اتصال چرخ‌دنده میل لنگ و میل بادامک منجر به هماهنگی حرکت آن‌ها با یکدیگر می‌شود.

با این کار باز و بسته شدن سوپاپ‌های ورودی و خروجی به صورت هماهنگ با پیستون‌ها انجام خواهد شد؛ بنابراین عدم هماهنگی بین میل لنگ و میل بادامک عملکرد نامناسب خودرو را به همراه دارد.

تسمه تایم چیست؟

در صورتی که سوپاپ‌های ورودی زودتر از موعد مقرر باز شوند احتمال اینکه مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه به داخل محفظه جریان پیدا کند، افزایش می‌یابد و نتیجه‌ی نهایی آن احتراق ضعیف و کاهش قدرت موتور است.

در مقابل اگر سوپاپ‌های خروجی زودتر از زمان مشخصی باز شوند محفظه مربوط به احتراق با کاهش فشار روبه‌رو می‌شود و در نهایت قدرت کاهش می‌یابد. علاوه بر این ناهماهنگی بین اجزای موتور ممکن است منجر به برخورد آن‌ها به یکدیگر شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای مالک ایجاد کند.

 

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم

با توجه به مدل خودرو ممکن است به جای تسمه تایم در آن از زنجیر تایم استفاده شده باشد. زنجیر تایم قطعه‌ای است که عملکردی مشابه با تسمه تایم دارد با این تفاوت که به جای لاستیک از فلز ساخته می‌شود؛ به همین جهت تسمه تایم وزن پایین‌تری دارد و در زمان کار کردن صدای کمتری ایجاد می‌کند، نتیجه اینکه بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

البته در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی و طول عمر بالاتر زنجیر تایم بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند از آن‌ استفاده کنند؛ بنابراین اگر خودروی شما زنجیر تایم دارد می‌توانید مسافت بیشتری را با آن طی کنید و بعد، نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

زمان تعویض تسمه تایم

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم با توجه به مسافت‌های پیموده شده توسط خودرو و عمدتاً توسط سازندگان تعیین می‌شود؛ بنابراین در مدل‌های مختلف موجود در بازار متفاوت است. با این حال معمولاً پیشنهاد می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم خودرو را تعویض کنید تا عملکرد وسیله‌ی شما همچنان در سطح مطلوب خود باقی بماند.

از آنجایی که تسمه تایم از پلاستیک ساخته شده است با گذشت زمان فرسوده می‌شود و در نهایت از بین می‌رود و این از بین رفتن مساوی با از کار افتادن موتور، عدم هماهنگی بین اجزا و آسیب رساندن به قسمت‌های مختلف خودرو است.

 

نتایج عدم تعویض به موقع تسمه تایم

در صورتی که در بهترین زمان تعویض تسمه تایم این کار را انجام ندهید با نتایج مخرب و جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوید که موارد زیر را در بر می‌گیرند:

  • خرابی کامل موتور

  • شکستگی یا خم شدن سوپاپ‌ها

  • آسیب به سر سیلندر یا میل بادامک

  • خرابی پیستون

  • آسیب به دیواره سیلندر

فروشگاه اینترنتی یدکیجات ارائه دهنده‌ی انواع لوازم یدکی تویوتا و قطعات یدکی لکسوس با ضمانت کیفیت و اصل بودن کالا

نشانه های خرابی تسمه تایم

نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ی تعویض تسمه تایم

علائم هشدار‌دهنده‌ای وجود دارند که به شما در تشخیص بهترین زمان تعویض تسمه تایم کمک می‌کنند و در ادامه به انتخاب وب‌سایت idolz.com بررسی شده‌اند. با این حال بهتر است پیش از پدیدار شدن این علائم به سراغ مکانیک حرفه‌ای بروید و نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید، چرا که سرنخ‌های خاص و قطعی برای فرسودگی تسمه تایم وجود ندارد.

۱. احتراق ناقص موتور

تسمه تایم از طریق قرقره‌هایی عبور می‌کند که منجر به کارکرد صحیح میل بادامک و میل لنگ می‌شوند. دندانه‌های مورد استفاده در این سیستم باید برای گرفتن و حرکت نرم و بدون مشکل استفاده شوند. زمانی که تسمه تایم فرسوده شود صدای کلیک یا تیک تیک از درون موتور شنیده می‌شود.

۲. مشکل در استارت زدن

تسمه تایم به صورت مستقیم بر روی سرعت راه‌اندازی موتور اثر دارد و اگر فرسوده شود بر روی میل بادامک می‌لغزد و در نهایت باز و بسته شدن سیلندر موتور با سرعت نه چندان مناسبی صورت می‌گیرد؛‌ نتیجه اینکه مشکلات متعددی در استارت زدن به وجود می‌آید.

۳. مشاهده دود بعد از روشن کردن موتور

ساییدگی تسمه باعث می‌شود سوخت بخاطر ترکیب نادرست به صورت کامل در محفظه‌ها نسوزد که نتیجه‌ی نهایی آن آسیب به کاتالیزور و هدایت تمام سوخت مصرف نشده به صورت مستقیم به اگزوز است؛ بنابراین اگر در زمان استارت زدن صدای کلیک شنیدید و دود سیاهی هم از اگزوز خارج شد یکی از دلایل محتمل آن آسیب‌هایی است که در تسمه تایم بروز کرده‌اند.

نشانه های تعویض تسمه تایم

سخن پایانی

در این مطلب با بهترین زمان تعویض تسمه تایم آشنا شدیم. همان‌طور که ملاحظه کردید تسمه تایم قطعه‌ای حیاتی است که باید در فواصل زمانی منظم نسبت به خرید نمونه‌های باکیفیت آن از منابع مطمئن اقدام کرد و در نهایت با تعویض به موقع مانع بروز مخارج بیش از اندازه شد.

سوالات متداول

۱. بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم هر ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر است.

۲. آیا تسمه تایم ۱۰ سال کار می‌کند؟

حداکثر عمر مفید تسمه تایم بین ۵ تا ۷ سال (بسته به مسافت طی شده توسط خودرو) متغیر است.

۳. چطور بدانم که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است؟

صدای تیک تیک از زیر کاپوت هنگام کار کردن موتور، روشن نشدن ماشین، خاموش شدن ماشین در زمان رانندگی و نشت روغن از بخش جلویی کاپوت از علائمی هستند که نشان می‌دهند باید تسمه تایم را تعویض کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *