انواع صدای غیرعادی ماشین
پست شده در تعمیر و نگهداری خودرو

انواع صدای ماشین + رفع مشکل صداهای غیرعادی ماشین

صدای ماشین در حالت عادی و کار کردن بدون مشکل خودرو به گوش تمام رانندگان آشنا است؛ به همین جهت به محض شنیدن هرگونه صدای غیرعادی ماشین توجه آن‌ها جلب می‌شود. از آنجایی که این صداهای نامتعارف می‌توانند نشان‌دهنده‌ی وجود مشکل در قسمت‌های مختلف باشند باید به سرعت آن‌ها را شناسایی و مشکلات احتمالی را برطرف کنید. اگر می‌خواهید منشا انواع صدای غیرعادی خودرو را بدانید تا انتهای این مطلب از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی و قطعات خودروهای خارجی یدکیجات با ما همراه باشید.

صداهای غیرعادی ماشین که باید جدی بگیرید

گاهی اوقات صدای ماشین نشان‌دهنده‌ی مراحل ابتدایی یک مشکل در سیستم آن است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد و هزینه‌های بالایی را هم به شما تحمیل کند؛ به همین جهت لازم است حتماً به انواع صدای غیرعادی ماشین که با توجه به مطالب موجود در وب‌سایت vatire.com بررسی شده‌اند، توجه کنید:

۱. صدای کلیک و روشن نشدن ماشین:

۱. صدای کلیک و روشن نشدن ماشین

از انواع صدای غیرعادی خودرو شنیدن کلیک در زمان استارت زدن ماشین است. شنیدن این صدا به نشانه‌ی تمام شدن باتری یا خوابیدن آن است. در این شرایط در گام اول باید به کمک کابل‌های جامپر وضعیت اتصالات و سیم‌کشی باتری را بررسی کنید و در صورتی که شارژ نشد به فکر تعویض آن باشید.

مطلب مرتبط: آموزش باتری به باتری کردن ماشین

۲. صدای تق تق

صدای تق تق ماشین

تق تق هم یکی دیگر از انواع صدای غیرعادی خودرو است که ممکن است در زمان استفاده از آن شنیده شود. در این شرایط بهتر است پیش از هر کاری صندوق عقب و وسایل موجود در آن را بررسی کنید؛ چرا که در بیشتر موارد این ابزارها هستند که باعث ایجاد صدای تق تق می‌شوند؛ در غیر اینصورت به احتمال زیاد قسمتی در زیر خودرو مثل سیستم اگزوز شل شده است.

هرگونه تکان ناگهانی،‌ رد شدن از روی دست‌اندازهای بزرگ یا کهنه شدن و زنگ‌زدگی می‌تواند باعث فرسودگی قسمت‌هایی شود که سیستم اگزوز را نگه می‌دارند و صدای تق تق از آن شنیده می‌شود. در این حالت بسته به حجم آسیب باید مبدل کاتالیزوری و سایر بخش‌های این سیستم را تعمیر یا تعویض کنید.

۳. صدای زمزمه یا ناله

صدای زمزمه یا ناله ماشین

ناله یا زمزمه هم از انواع صدای ماشین هستند که شنیدن آن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز مشکل در بخش‌های مختلف باشد. برای مثال گاهی اوقات دیفرانسیل به روغن‌کاری نیازی دارد، گیربکس از کار افتاده است یا اینکه یاتاقان نیاز به تعویض دارد. به دلیل تخصصی بودن این مشکلات برای برطرف کردن آن‌ها حتماً باید از کمک مکانیک و افراد حرفه‌ای استفاده کنید.

۴. صدای خش خش یا هیس از زیر کاپوت

صدای خش خش یا هیس از زیر کاپوت

یکی دیگر از انواع صدای غیرعادی ماشین که ممکن است با آن برخورد کنید خش خش یا هیس بعد از خاموش کردن موتور است که با شنیدن آن باید به نشتی داشتن یکی از قسمت‌ها در محفظه موتور شک کنید.

در این حالت معمولاً با یک بررسی سریع می‌توان منبع نشتی را پیدا کرد، اما باید کاملاً مراقب باشید؛ چرا که این مایعات معمولاً بسیار داغ هستند یا اینکه لمس کردن آن‌ها خطرناک است. با توجه به این مسئله بهتر است کار عیب‌یابی و تعمیرات را به صورت کامل به متخصصان مربوطه بسپارید.

۵. صدای جیغ یا جیر جیر زیر کاپوت

صدای جیر جیر زیر کاپوت

هرگونه جیغ بلند یا جیر جیر از انواع صدای غیرعادی خودرو است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکل در تسمه و قرقره، کشش پایین تسمه یا فرسودگی تسمه سرپانتین باشد. در این صورت صدای جیغ به ویژه در زمان افزایش سرعت بیشتر می‌شود.

۶. صدای شبیه به سیلی زدن از زیر کاپوت

صدای شبیه به سیلی زدن از زیر کاپوت

زمانی که صدای ماشین به صدایی شبیه به سیلی زدن تبدیل می‌شود نشان‌دهنده‌ی مشکل در بخش تسمه است. در این شرایط به احتمال زیاد تسمه‌ی شما پاره شده است یا اینکه چیزی درون کاپوت برای فن مشکل ایجاد می‌کند. در هر صورت به محض شنیدن این صدا باید ماشین را متوقف و مشکل را بررسی کنید؛ چرا که رانندگی با تسمه‌ی پاره می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور وارد کند.

۷. صدای غیرعادی ماشین در زمان دور زدن

صدای غیرعادی ماشین در زمان دور زدن

صدای غیرعادی خودرو در زمان دور زدن احتمالاً مربوط به سیستم فرمان و تعلیق است که با اضافه کردن مایع فرمان برقی به پمپ فرمان برطرف می‌شود؛ در غیر اینصورت اگر مشکل جدی‌تر باشد احتمالاً باید قطعات مربوطه را تعویض کنید. البته گاهی اوقات هم شنیدن صداهای عجیب در هنگام دور زدن به سبب کم باد بودن لاستیک‌ها، ساییده شدن یا بالانس نبودن آن‌ها است یا اینکه به فرسوده بودن بلبرینگ‌ها مربوط می‌شود.

۸. جیغ کشیدن خودرو در زمان ترمز کردن

جیغ کشیدن خودرو در زمان ترمز کردن

اگر صدای ماشین در هنگام ترمز کردن مثل کشیدن میخ بر روی تخته سیاه است، احتمالاً زمان آن رسیده است که لنت‌های ترمز خود را تعویض کنید. اگر این صدای جیغ تبدیل به ساییدن شود به معنی این است که لنت‌های ترمز کاملاً فرسوده شده‌اند و با هر بار ترمز به روتورها و سایر اجزای ترمز آسیب می‌رسانند.

۹. صدای غرش در هنگام افزایش سرعتصدای غرش در هنگام افزایش سرعت

اگر با افزایش سرعت صدای ماشین به غرش شبیه می‌شود احتمالاً سیستم اگزوز دچار آسیب‌دیدگی شده است. در حقیقت هرگونه نشتی یا ترک در بخش‌های مختلف سیستم اگزوز سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند. اگر مشکل مربوط به سیستم اگزوز نیست، احتمالاً در زمان تعویض دنده، گیربکس در موقعیت صحیح خود قرار نمی‌گیرد و صدای غرش شنیده می‌شود.

۱۰. صدای تق تق موتورصدای تق تق موتور

تق تق یا کوبیدن موتور هم از انواع صدای غیرعادی خودرو است که باید آن را جدی بگیرید به خصوص زمانی که سرعت افزایش پیدا می‌کند. در گام اول باید از کیفیت بنزین مورد استفاده مطمئن شوید؛ چرا که استفاده از بنزین بی‌کیفیت یکی از رایج‌ترین دلایل شنیدن صدای تق تق از موتور است؛ در غیر اینصورت باید هر چه سریع‌تر خود را به یک تعمیرکار معتبر برسانید، چرا که مشکلات جزئی در موتور هم می‌توانند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری ایجاد کنند.

مطالب مرتبط: سنسور دور موتور چیست و دلایل خرابی آن کدامند؟

۱۱. صدای سوت از زیر کاپوتصدای سوت از زیر کاپوت

شنیدن صدای سوت مانند از کاپوت در زمان روشن بودن خودرو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات جدی باشد. شیلنگ‌های سیستم خنک‌کننده موتور معمولاً دوام پایینی دارند و باید چند وقت یک بار تعویض شوند. هرگونه ترک یا شکسته شدن لایه‌ی خلاء در این موارد باعث خروج هوا از آن‌ها و شنیدن صدایی سوت مانند می‌شود.

در صورتی که این صدای غیرعادی خودرو حتی بعد از خاموش شدن هم شنیده می‌شود مکانیک درپوش فشار رادیاتور را بررسی و اگر واشر پلاستیکی آن شکسته باشد اقدام به تعویض قطعه می‌کند.

۱۲. صدای غیرعادی خودرو در مواقع عبور از سرعت‌گیرصدای غیرعادی خودرو در مواقع عبور از سرعت‌گیر

صداهایی شبیه به بنگ، ساییدگی یا جیر جیر که در زمان عبور از سرعت‌گیر و دست‌اندازها شنیده می‌شوند نشان‌دهنده‌ی مشکل در میل موج‌گیر یا بوش‌های دو سر آن هستند. این صدای غیرعادی ماشین معمولاً احساس سست بودن سیستم تعلیق را هم به همراه دارد و راننده تصور می‌کند که خودرو تعادل ندارد؛ در اینصورت بهتر است که میل موج‌گیر و بوش‌ها را همزمان با هم تعویض کنید.

البته گاهی اوقات شنیدن این صداها به معنی فرسودگی کمک فنر، اجزا بوش یا قطعات استرات بار است.

سخن پایانی

در این مطلب با تعدادی از صداهای غیرعادی ماشین و راه‌های برطرف کردن آن‌ها آشنا شدیم. گاهی اوقات عیب‌یابی این مشکلات کار افراد مبتدی نیست؛ به همین جهت به منظور اطمینان از برطرف کردن صددرصدی مشکل بهتر است کار خود را به افراد حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه واگذار کنید. در صورت خرابی قطعه مورد نظر در خودروی خود، با مراجعه به وبسایت یدکیجات، لوازم یدکی اصلی تویوتا و لکسوس و سایر خودروهای خارجی را به صورت آنلاین و آسان تهیه کنید.

سوالات متداول

۱. چرا ماشین من صدای هیس می‌دهد؟

مشکلات مرتبط با سیستم خنک‌کننده عمدتاً باعث شنیدن صدای هیس یا خش خش می‌شود.

۲. علت شنیدن صدای غیرعادی ماشین چیست؟

شنیدن صداهای غیر عادی مثل خش خش، ضربه، سابیدن و… نشان‌دهنده‌ی مشکلات جدی در خودرو به دلیل عدم نگهداری صحیح از موتور و سایر بخش‌ها هستند.

۳. چرا در زمان افزایش سرعت ماشین صدای جیر جیر می‌دهد؟

شنیدن صدای جیر جیر یا جیغ در هنگام افزایش سرعت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکل در تسمه موتور، از کار افتادن قرقره‌های تسمه یا اختلال در سیستم اگزوز باشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *